keskiviikko 15. maaliskuuta 2017

musteorvokkeja III

meidän ystävyytemme hävisi
kuihtui hiljalleen ja varisi maahan
mihin?

maatui mullaksi
miksi?

eikö siihen multaan voisi istuttaa uutta orvokkia?


oliko se minun vikani?
se, että etäännyimme
vai erkanivatko vain tiemme,
kun kasvoimme erillemme?
vai onko tämä kaikki vain pääni sisällä,
koska aina välillä sinä ilmestyt elämääni
kuin mitään ei ikinä olisi tapahtunutkaan
ja se satuttaa

sillä näen puhelimestani
kaksi kuukautta sitten
neljältä aamuyöstä
sinä viimeksi puhuit kanssani puoli tuntia

ja sitten yhtäkkiä olet oveni takana
hymyilet minulle ja sydämeni hyppää kurkkuuni
ovi kolahtaa kiinni, mutta sinä ehdit sisälle
kävelet jääkaapille ja ryhdyt laittamaan ruokaa
puran kankaisen kauppakassisi ja en kysy mitään

koska tulet luokseni vain silloin, kun maailma on heittänyt liikaa sontaa niskaasi
viimeksi se oli pieleen menneet naapurijuhlat
sitä edellisellä kerralla jättänyt poikaystävä
riita pomon kanssa
äitisi kuolema

korkkaat viinipullon auki
katat pöytään tumman punaiset servetit ja taittelet ne ohjeiden mukaisesti
nojaan sinuun
liutan kättäni paljaalla vyötärölläsi
"Mitä me juhlimme?"
"Meitä", vastaat kuiskaten ja suutelet minua hellästi
mutta

eihän ole mitään meitä
ei ainakaan tässä maailmassa
on vain ilmaa ja vuosia välissämme
välimatka, joka on liian lyhyt unohdettavaksi
liian pitkä, että tietäisin totuuden


makaan sotkussa olevien lakanoiden keskellä
sinä nukut rauhallisesti, hiukset hajallaan viuhkana
selässäsi näkyvät himmeät rusketusraidat kesältä

tuijotan tummaa lautakattoa, etsin puun oksien ja
syiden jättämistä kuvioista hahmoja
olen löytänyt kurjen
ketun pään

ajattelen
rakastitko sinä minua koskaan -
edes hetken?

joskus mietin
käytätkö sinä minua hyväksesi
sillä tiedän, että et oikeasti rakasta minua
tai rakastat
omalla rosoisella tavallasi

en vain enää osaa elää ilman sinua
kasvoit kerran kiinni sydämeeni
ja, kun poimin sen palaset yhteen
kyynelillä tuhrituin käsin

sinä tulit takaisin
sinulla on valta rikkoa sydämeni uudestaan
sinulla on tiedot ja taidot siihen
mutta leikit kuin kissaa ja hiirtä
et osaa päättää

huomaatko edes?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kerro minulle toki, mitä ajattelet 💙 Kommentit saavat aina iloiseksi.