maanantai 1. kesäkuuta 2015

Näytteleminen on ihanaa!

Seuraavat kaksi viikkoa olen teatterikursseilla! Ja nyt sitten voinkin puhua rauhassa näiden kahden kurssin varjolla yhdestä rakkaasta harrastuksestani, teatterista.

Olen kohta 2 ja puoli vuotta harrastanut teatterikerhoa, olen ollut kuudella viikon kesäkurssilla. Olen esittänyt mm. Tuhkimon ilkeää sisarpuolta (sain potkaista roskakorin kumoon lavalla! xD), koulukiusattua (esitin tämän Hiljaisuus-monologin), Adalmiinan helmessä kahtena vuonna hyvää haltijakummia, joka antaa tytölle nöyrän sydämen ja itseäni tv-ankkurina :D

Olen -lähes aina- nauttinut näyttelemisestä (poikkeuksena mainittakoon Charlien näytteleminen osittain Charlien enkeleihin perustuvassa näytelmässä, en osannut näytellä miestä pelkällä äänelläni)
Mutta näytteleminen on kivaa, hauskaa ja rakastan vetää täysillä näytelmiä yleisölle! Nykyään se ei edes kunnolla jännitä, sillä en laske sitä paniikkia viisi sekunttia ennen lavalla menoa... normaaliahan se on!

Näytteleminen on jotenkin turvallista, voi rauhassa kätkeytyä roolin taakse, eniten pidän sellaisten vähän vakavampien näytelmien esittämisestä. Ja erityisesti runojen lausuminen on ihanaa näytelmässä <3 Olen saanut lausua yhdessä näytelmässä itse kirjoittamani runon ja sitten kerran pääsin lausumaan runon, jossa minun piti loitsia yleisö näkemään satumetsän tapahtumia talvisena yönä. (Pudotin tätä runoa harjoiteltaessa yhden lasisen lyhdyn... ja rikoin sen........ :D)

Teatteri on hyvä harrastus, sen lisäksi, että pystyt siteeramaan näytelmiänne :D, opit jännityksen taltuttamista, esiintymistä, itsesi ilmaisua, heittäytymistä ja puhumista yleisölle. Teatteri antaa eväät elämään, sen avulla minua ei haittaa, vaikka minut työnnetään koulussa puhumaan jollekkin opettajalle ( =entiselle lähes koko koulun  pelkäämälle fysiikan ja kemian opettajalle) ja teatteri on oikeasti hauskaa!

Esim. pidän paljon näytelmien lisäksi improvisaatioista, eli improista. Improt ovat kivoja ja kun impro onnistuu sen pohjalta pystytään kehittämään vaikka koko näytelmä. Improvisaatio siis tarkoittaa tilannetta, jossa näyttelijät improvisoivat koko pienoisnäytelmänsä eli kohtauksella ei ole käsikirjoitusta, vaan se keksitään sitä esittäessä :)

Näytelmiä olen myös kirjoittanut/ohjannut, olin käsikirjoittamassa luokan viime joulujuhlanäytelmää ja kavereitten kanssa olen kehitellyt näytelmiä Maleena-neito ja Maailman tyhmin salapoliisi.

"Varas: (puun takaa) Shh! Mä oon täällä piilossa poliisilta.
Poliisi: Okei. Mä en kerro sitten kellekkään. (Jatkaa matkaansa)
Toinen kohtaus... varasta pidetään koruryöstästä
Poliisi: (huudahtaa nähdessään varkaan) Hei, sunhan piti olla piilossa poliiseilta!
Poliisipäällikkö:Tyhmäpää, me ollaan poliiseja!
Poliisi: Ai niin joo..."

Kivoimpia improja joita olen esittänyt on ehkä ne, jossa minulle annetaan jokin esine esim. hattu, joka täytyy esiintyä improssa. Ja sitten valokuvien ja tarinoiden pohjalta tehdyt improt ovat mielenkiintoisia, olen tänä vuonna esim. päässyt esittämään Lintujen Valtakunnan Hallit6sijaa ja  pilvilinnoissa liihoittavaa hattupäistä tyttöä.
Improjen lisäksi näytelmien käsikirjoittaminen ja näyttely on ihanaa. Vakavampia aiheita näytelmissä joissa olen ollut mukana on ollut lasten kasvaminen "Ikkuna" ja elämisen tarkoituksen etsimästä "Elämän tarkoitus..." Sitten myös kiva näytelmä "Merenneidon ryöstö", jossa eräs kerholaiseni kirjoitti niin kauniin Pieneen merenneitoon perustuvan monologin :)

Mutta siis, näytteleminen on ihanaa ja oikeesti se on hauskaa, vaikka siinä ei välttämättä olisikaan luonnonlahjakkuus :D

6 kommenttia:

  1. Jep, se on kivaa vaikkei sitä osaisikaan. Toi kohta on kyllä niin hyvä! Vaikuttavia ja "syvällisiä" näytelmiä on minustakin kiva näytellä, niin kuin oli "Elämän tarkoitusta"kin...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin on! :D Ja kyllä, tuo kohta on awesome x) Elämän tarkoitus on hyvä näytelmä :) T. käsikirjoittaja/näyttelijä :D

      Poista
  2. Syvällisemmät näytelmät olis kiehtovia, mutta onhan myös humoristisissa ja koomisissa näytelmissä se oma hauska puolensa :D Itsekin rakastan näyttelemistä! Voisimpa olla siellä teidän kanssa siinä samassa teatterikerhossa. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep, kyllähän niissä on hyvät puolensakin :D Kiva, näytteleminen on ihanaa!
      One probleemus... olisit liian vanha meiän ryhmään! xD

      Poista
  3. Oh no, siinä on ikäraja! Damn xD No sitten minä tulen sinne esittäen nuorempaa. :D

    VastaaPoista

Kerro minulle toki, mitä ajattelet 💙 Kommentit saavat aina iloiseksi.